BIRDHOUSE | AŞİYAN
2023
“Birdhouse” is a mix media installation in which the artist performs the song “Sensiz Bensiz”, written by Hikmet Münir Ebcioğlu and composed by Teoman Alpay in 1969. Based on the Turkish actress Türkan Şoray's melodramatic performance in the movie "Aşk Mabudesi", where she famously lip-syncs to the song, Tuncay transforms himself into an undefined character. The touching song silences the uncanny partisan chant. His gaze, conscious of being looked at, opens a hypnotic queer space. His serenade to an ambiguous audience, whose existence he is convinced of, ends with applause and booing. The video, displayed behind an iron cage, refers to television's governmental representation in male dominated public spaces such as coffeehouses, garrisons, prisons, etc. TV screen legitimizes his long-time oppressed identity as well as being trapped between reality and fiction in the cage.
“Aşiyan”, sanatçının, 1969 tarihli “Sensiz Bensiz” isimli şarkıyı seslendirdiği bir çoklu medya yerleştirmesidir. Türkan Şoray'ın “Aşk Mabudesi” filminde aynı parçayla yaptığı melodramatik performansından yola çıkan Tuncay, kendini tanımsız bir karaktere dönüştürür. Dokunaklı şarkısı, tekinsiz partizan nidaları susturur. Seyirliğinin bilincindeki bakışları, kuir hipnotik bir alan açar. Varlığına ikna olduğu meçhul izleyicisine yaptığı serenad, alkış ve yuhalama sesleri ile son bulur. Demir bir kafesin ardında sergilenen video, televizyonun, eril addedilen kamusal alanlardaki (kahvehane, garnizon, hapishane vb.) demirbaş statüsüne atıfta bulunur. Televizyon ekranı, kafes içinde gerçekle kurgu arasına sıkışan kimliği meşrulaştırır. Şarkının sözleri Hikmet Münir Ebcioğlu’na, bestesi Teoman Alpay’a aittir.